امام اعظم ابوحنیفہ رحمہ الله تابعی ہیں یانہیں؟

Darul Ifta mix

امام اعظم ابوحنیفہ رحمہ الله تابعی ہیں یانہیں؟

سوال

کیا فرماتے ہیں علماء کرام ومفتیان عظام اس مسئلے کے بارے میں کہ امام اعظم کا تابعی ہونا ثابت ہے یا نہیں؟ اگر ثابت ہے تو کون کون سے صحابہ کرام رضی الله عنہم سے کس کس عمر میں ملاقات ثابت ہے؟ صحابہ کرام رضی الله عنہم سے براہ راست مرویات کی تعداد کتنی ہے؟

جواب

امام ابوحنیفہ رحمہ الله کے تابعی ہونے میں کسی کا اختلاف نہیں ہے، بلکہ آپ بالاتفاق تابعی ہیں، آپ رحمہ الله نے صحابہ کرام رضی الله عنہم میں سے ایک جماعت کو پایا ہے، چناں چہ درج ذیل صحابہ کرام رضی الله عنہم سے ملاقات ثابت ہے:

،حضرت انس بن مالک، حضرت عبدالله بن جزء، حضرت جابر بن عبدالله، حضرت معقل بن یسار، حضرت واثلة بن الاسقع، حضرت عائشة بنت عجرد حضرت عبدالله بن انیس رضی الله عنہم۔

حضرت عبدالله بن جزء رضی الله عنہ سے ملاقات کے وقت آپ رحمہ الله کی عمر چودہ سال تھی ،حضرت عبدالله بن انیس رضی الله عنہ سے ملاقات کے وقت آپ رحمہ الله کی عمر سولہ سال تھی ، انس بن مالک رضی الله عنہ سے ملاقات کے وقت آپ رحمہ الله کی عمر پانچ یا آٹھ سال تھی اور باقی چار صحابہ رضی الله عنہم سے ملاقات کے وقت آپ رحمہ الله کی عمر کتنی تھی؟ یہ معلوم نہیں ہوسکا ہے ،جمہور محدثین کے نزدیک امام صاحب کی مرویات صحابہ کرام رضی الله عنہم سے براہ راست ثابت نہیں ہیں اور بعض محدثین کے نزدیک امام صاحب کی مرویات صحابہ کرام رضی الله عنہم سے ثابت ہیں جن میں علامہ بدر الدین عینی،ملا علی قاری ، علامہ جلال الدین سیوطی اورحضرت مولانا ظفر احمد عثمانی رحمہم الله شامل ہیں۔

اور جمہور محدثین نے امام صاحب کی صحابہ کرام رضی الله عنہم سے مرویات کو ضعیف تو کہا ہے، لیکن باطل قرار نہیں دیا ہے اور ضعیف بھی محدثین کے نزدیک احادیث ہی ہیں جو کہ فضائل میں چل سکتی ہیں، لہٰذا راجح قول یہ ہے کہ امام صاحب کی مرویات صحابہ کرام رضی الله عنہم سے ثابت ہیں۔

مرویات کی تعداد امام سیوطی رحمہ الله نے ”تبییض الصحیفة فی مناقب أبي حنیفة“ میں نو تک ذکر کی ہیں اور حضرت مولانا عاشق الہٰی برنی رحمہ الله نے تحقیق میں دو مزید کا اضافہ کیا ہے، اس طرح کل تعداد گیارہ بنتی ہے۔

لما في البدایة والنھایة:
”وہو أقدمہم وفاة؛لأنہ أدرک عصر الصحابة، ورأی أنس بن مالک، قیل: وغیرہ، وذکر بعضہم أنہ روی عن سبعة من الصحابة“․(6/347 دار ابن کثیر)

وفي تذکرة الحُفَّاظ:
”رأی أنس بن مالک لما قدم علیہم الکوفة غیر مرة“․(1/126، دارالکتب العلمیّة)

وفي وفیات الأعیان:
” وأدرک أربعة من الصحابة الکرام وھم: أنس بن مالک، وعبداللہ بن أوفی، وسہل بن سعد الساعدي، وابو طفیل عامر بن واثلة“․ (4/577 دارالکتب العلمیة)

وفي سیر أعلام النبلاء ”ورأی أنس بن مالک لماقدم علیہم الکوفة“․(6/391، دارالکتب العلمیة)

وکذا في النجوم الزاھرة:(2/17، دارالکتب العلمیة)

وفي تنویر بصائر المقلدین:
”وکانت ولادتہ في عصر الصَّحابة وھو من التابعین علی الصحیح“․(52،دار ابن حزم)

وفي شذرات الذَّھب:
”ونظم بعضھم من لقي من الصّحابة الکرام فقال:

لقي أبوحنیفة ستةً     ÷  من صحب طہ المصطفی المختار
أنساً وعبدالله نجل أنیسھم  ÷  وسمیہ ابن الحارث الکرار
وزد أوفی واثلة الرضی  ÷  واضمم إلیھم معقل بن یسار
(1/372، دارالکتب العلمیة)

وفي أوجز المسالک:
قال العراقي: ویندرج الإمام الأعظم في سلک التابعین فانہ قدر رأی أنس بن مالک، و غیرہ من الصحابة… فمن نفی أنّہ تابعي فإما من التتبع القاصر، او التعصب الفاتر“․(1/183، دارالقلم)

وفیہ أیضاً:
قال القاریٴ في طبقات الحنفیة: قد ثبت رؤیتہ بعض الصَّحابة، واختلف في روایتہ عنہم، والمعتمد ثبوتھا، قلتُ: وکذا أثبت العینی شارح البخاري“․(1/183، دارالقلم)

وفي إعلاء السنن:
”إذا تمھّد ھذا… فنقول: الإمام الأعظم تابعيُ علی المختار“․(مقدمة إعلاء السنن:2/6، إدارة القرآن والعلوم الإسلامیة)

وفیہ أیضاً:
أما روایتہ عن الصّحابة فقد أثبتھا الإمام أبو معشر عبدالکریم، والإمام عبدالقادر بن الوفاء القرشي فقال: والذي سمع منھم (رضی الله عنہم) عبدالله بن جزء، وأنس بن مالک وجابر بن عبدالله، ومعقل بن یسار، وواثلة بن الأسقع وعائشة بنت عجرد“․(مقدمة إعلاء السنن:2/9، إدارة القرآ والعلوم الإسلامیة)

وفیہ أیضاً:
قال الخوازمي: ومن مناقبہ وفضائلہ التی لم یشاکہ فیھا أحدٌ بعدہ، أنہ روی عن أصحاب رسول الله صلی الله علیہ وسلم“․ (2/10 إدارة القرآن والعلوم الإسلامیة)

وفي الدُّر المختار:
”وصح أن أبا حنیفة سمع الحدیث من سبعة من الصحابة… وأدرک بالسن نحو عشرین صحابیاً“․ (مقدمة الدر المختار:1/152-153، رشیدیة)

وفی الشامیة:
وعلی کل فھو من التابعین، وممن جزم بذلک الحافظ الذھبي، والحافظ العسقلانی وغیرھما“․(1/153 رشیدیة)
(کذا في الأوجز (1/182، دارالقلم)

وفي بدائع الصنائع:
” وھو تابعي لقي من الصحابة أنس بن مالک، وروي أنہ رأی غیرہ مثل: عبدالله بن جزء، وواثلةبن الأسقع، وعبدالله بن أوفی وعبدالله بن أنیس“․(مقدمة البدائع:1/2 دارالنشر)

وقال جلال الدین السیوطی:
”قد الّف أبو معشر عبدالکریم الشافعي جزءً ا فیما رواہ الإمام أبوحنیفة عن الصحابة ذکر فیہ: قال أبو حنیفة رحمہ الله لقیت من أصحاب رسول الله صلی الله علیہ وسلم سبعة وھم: أنس بن مالک، وعبدالله بن جزء وجابر بن عبدالله، ومعقل بن یسار، وواثلة بن الأسقع، وعائشة بنت عجرد (قال الشیخ عاشق الہٰی البرني۔ رحمہ الله۔: السابع: عبدالله بن أنیس) ثم قال: روی لہ عن انس، ثلاثة أحادیث، وعن ابن جزء حدیثاً، وعن واثلة حدیثین، وعن جابر حدیثاً، وعن عبدالله بن أنیس حدیثاً، وعن عائشة بنت عجرد حدیثاً (تبییض الصحیفة في مناقب أبی حنیفة تحت عنوان: ذکر من أدرکہ من الصحابة، 22۔24 إدارة القرآن والعلوم الإسلامیة)

وزاد علیہ الشیخ عاشق الہٰی البرني۔ رحمہ الله۔ حدیثاً یرویہ عن جابر بن عبدالله، وحدیثاً یرویہ عن جابر بن الحارث“․(تبییض الصحیفة في مناقب أبي حنیفة:30،33 إدارة القرآن والعلوم الإسلامیة)

وقال الخطیب البغدادي:
”أبوحنیفة التیمي إمام أصحاب الرأي، وفقیہ أھل العراق، ورأی أنس بن مالک“․(تاریخ بغداد:13/323،324، دارالکتب)

وقال صاحب تانیب الخطیب:
”أقول: جزم الخطیب ھنا برؤیہ أبي حنیفة لأنس بن مالک،… ثم قال: وممن أقرّ برؤیتہ أنساً، إبن سعد، والدار القطني، وأبو نعیم الأصبھاني، وابن عبدالبر، والخطیب، وابن الجوزي، والسمعاني، والتوربشتي، والنووي، والیافعي، والذھبي، والزین العراقي، وابن الوزیر، والقسطلاني، والعیني، وابن حجر، والسیوطي، وابن حجر المکي، وغیرھم، فتکون محاولة أنکار کونہ تابعیاً مکابرةً، أوجھلاً بنصوص ھٰؤلاء(تانیب الخطیب:15،16 ط: الإمدادیة)

وفي تبییض الصحیفة في مناقب أبي حنیفة:
”عن أبي حنیفة قال: ولدتُ سنة ثمانین، وقدم عبدالله بن أنیس الکوفة سنة أربع وعشرین، ورأیتہ وسمعت منہ، وأنا ابن أربع عشرة سنة، وعن أبي حنیفة قال: ولدت سنة ثمانین وحججت مع أبي سنة ست وتسعین، وأنا ابن ست عشرة سنة، فإذا شیخ قد اجتمع الناس علیہ فقلت لأبي: من ھذ الشیخ؟ فقال: ھذا رجل قد صحب رسول الله صلی الله علیہ وسلم یقال لہ عبدالله بن جزء(30،33 الإمدادیة)

وفي مکانة الإمام أبي حنیفة بین المحدثین:
”أمّا أنس بن مالک فقط اتفق المؤرخون علی أنہ راٰہ بالکوفة، وھو صغیرٌ ابن خمس أو ثمانٍ“․ (49، الإمدادیة)۔ فقط واللہ اعلم بالصواب

دارالافتاء جامعہ فاروقیہ کراچی